poniedziałek, 21 stycznia 2013

BANAN – OWOC IDEALNY DLA SPORTOWCÓW



BANAN – OWOC IDEALNY DLA SPORTOWCÓW





100 g banana to aż 100 kcal i mimo tak dużej kaloryczności nie warto z nich rezygnować. Banany dostarczają większości potrzebnych dla zdrowia minerałów:  wapnia, fosforu, fluoru, magnezu , oraz  witamin C, B1, B2, B12, A, E. Znajdują się w nich także związki hormonalne: serotonina (hormon szczęścia) i nor epinefryna, która pomaga regulować system nerwowy. Banany  sprzyjają też obniżeniu poziomu cholesterolu, a także zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca. Jak na owoc zawierają tez spora ilość białka, co jest nie bez znaczenie dla sportowców. Pod wpływem dojrzewania skrobia w bananach zmienia się w naturalne cukry - fruktozę, glukozę i sacharozę. Banan jest także dobrym źródłem błonnika, który reguluje pracę układu trawiennego. Wysoka zawartość potasu sprawia, że regularne spożywanie bananów pomaga walczyć z nadciśnieniem i zapobiegać zawałom. Potas zawarty w bananach pomaga też w koncentracji i przyswajaniu wiedzy (sesja to dobry okres na bezkarne opychanie się bananami :) ). Ponadto potas reguluje gospodarkę wodną organizmu, co jest szczególnie ważne w przypadku długotrwałego wysiłku fizycznego. Przegryzanie tego owocu między posiłkami zapobiega spadkom cukru we krwi i pomaga powstrzymywać się przed rzucaniem się na niezdrowe przekąski takie jak batony i chipsy.



BANAN ŚWIETNY PO TRENINGU


Banan jest genialną przekąską zaraz po wysilku fizycznym jako świetne źródło łatwo przyswajalnych węglowodanów, których mamy mało po treningu, a potrzebujemy ich aby organizm nie zaczął czerpać energii z mięśni, które przed chwilą budowaliśmy. Banana najlepiej zjeść zaraz po treningu, jednak po 30-40 min należy zjeść inny pełnowartościowy i bardziej treściwy posiłek.


Banan jest tez świetnym  dodatkiem do musli, kefirów, jogurtów. W odpowiedniej ilości,  szczególnie podczas treningów banany nie są groźne nawet dla osoby odchudzającej się. 

Banany super też sprawdzają się jako dodatek do miksowanych koktajli na bazie jogurtu ponieważ dodają słodyczy. Mój ulubiony koktajl: jogurt naturalny + truskawki + banan. Najprostszy i najpyszniejszy. 



W ostatnich badaniach dotyczących najlepszych źródeł energii podczas i po treningu banan  wypadł o niebo lepiej niż popularne ostatnio napoje izotoniczne. Daje takiego samego kopa i ma dużo mniej kalorii. Pamiętajmy więc: banan to naturalny energetyk :)

Na koniec dodaje jeszcze 2 przepisy z bananem :



 M.

15 komentarzy:

  1. Banan to jeden z najlepszych moich owoców :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. banany wprost uwielbiam! :) i choć wszędzie piszą, że to wróg diety to i tak z nich nie rezygnuje :) wystarczą słodycze, banan zostaje ! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wróg diety ? LOOL stanowczo ne, obowiązkowy element diety. Spalanie spalaniem ale za mała ilosc energii też jest przekleństwem dla diety...

      Usuń
  3. to owoc, który zjadamy codziennie :) bardzo lubię koktajl bananowy tzw. zastrzyk po treningu ;)
    przepis (jeśli można to tak nazwać) podawałam tutaj:
    http://projektpostanowienienoworoczne.blogspot.co.uk/2012/04/dzien-85-14-z-42.html
    pycha :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja ostatnio właśnie po treningu zasilam się bananem. Przepyszny owoc, który świetnie nadaje się do takich koktajli. ;DD

    OdpowiedzUsuń
  5. ja ostatnim czasy nie wyobrażam sobie owsianki bez banana ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Koktaje z bananem uwielbiam i dorzałe banany świetnie nadają się do słodzenia deserów (np. sernika).

    OdpowiedzUsuń
  7. ooooo ciasteczka bananowe, na to nie wpadlam! polecam tez bananowe pancakes - moc energii na dzien dobry *.*
    wierna grejfrutom (love) i tak czesto siegam po banany :)

    OdpowiedzUsuń
  8. ale fajnie! Bardzo się cieszę, że Ty też nie boisz się banana :)

    OdpowiedzUsuń
  9. a ja właśnie wróciłam ze sklepu z reklamówką bananów ;) no proszę :P

    OdpowiedzUsuń
  10. o kurde to jutro jadę ciężarówką po banany :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ostatnio najbardziej lubię banany ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Fajny artykuł, dobrze się czyta, ale na zdjęciu wyróżniającym widnieć powinny dojrzałe banany droga autorko. Cieszę się, że wspomniałaś coś tam o dojrzewaniu bananów - to się chwali. Pamiętajcie, że brązowe kropki i plamki wcale nie oznaczają, że owoc jest zepsuty. Dojrzej swojego banana, nie bądź obojętny. Co nieco o dojrzewaniu bananów u mnie na stronce: dobretempo.pl

    OdpowiedzUsuń