czwartek, 24 stycznia 2013

POPULARNE MITY NA TEMAT MIĘŚNI BRZUCHA



 KILKA SŁÓW O MIĘŚNIACH BRZUCHA 



Wyrzeźbione mięśnie brzucha to marzenie każdego uprawiającego sport :) W dzisiejszym poście przedstawie trochę faktów i mitów związanych z posiadaniem kaloryfera.



                                                                         ***

1. Chyba najczęściej powtarzana bzdura wśród wszystkich fitnessowych bzdur :) : Ćwicząc brzuszki spalamy tkankę tłuszczową. 

Jak słyszę to stwierdzenie to aż dostaję gęsiej skórki. Przypomina mi się w tym miejscy historia koleżanki instruktorki, która swój cykl zajęć nazwała „Płaski brzuch” – na zajęcia te składało się 40 min kardio i ostatnie 15 min było poświęcone ćwiczeniom wzmacniającym mięśnie brzucha. Grupka oburzonych Pań dopadła instruktorkę po zajęciach i powiedziały, że beznadziejne takie ćwiczenia bo miały być na mięśnie brzucha a one przez 40 min musiały bezsensownie skakać i się strasznie spociły i zasapały, a ćwiczeń na brzuch było tyle co kot napłakał. To wydarzenie potwierdza, że wciąż niestety panuje powszechne przekonanie, że zwały tłuszczu na brzuchu można pokonać wykonując brzuszki. Niestety brzuszki nie spalą nam tkanki tłuszczowej odłożonej na brzuchu. Spalić ją możemy tylko za pomocą ćwiczeń wytrzymałościowych (kardio) – czyli takich, które przyspieszają nasz puls i oddech. Mogą to być np.: bieganie, taniec, zajęcia z układami choreograficznymi lub na stepie, rowerek, orbitrek itp. Możemy od razu z ćwiczeniami kardio wykonywać serie ćwiczeń wzmacniających brzuch, ponieważ kiedy spali się nam już tkanka tłuszczowa, odsłonią nam się pięknie zarysowane mięśnie, które bylyby schowane pod warstwą tłuszczu, gdybyśmy do treningu nie włączyli ćwiczeń wytrzymałościowych.


2.       Kolejny mit : Dieta nie ma nic do pięknie zarysowanych mięśni brzucha.

Otóż ma. Pewnie słyszeliście popularne powiedzenie, że mięśnie brzucha buduje się w kuchni. To tez nie do końca prawda, ale faktem jest, że 60-70 % sukcesu to dobrze skomponowana dieta, która ma zadziałać tak samo jak ćwiczenia kardio, czyli wyeliminować zbędny tłuszczyk i odsłonić wypracowane przez nas mięśnie. Czyli prawdą będzie powiedzenie, że mięśnie brzucha buduje się na siłowni, ale odsłania się dzięki dobrze skomponowanej  diecie.



3.       Następny mity dotyczą tego jak często ćwiczyć ta grupę mięśniową i jak długo trzeba czekać na efekty. Panuje powszechne przekonanie, że mięśnie brzucha powinno się ćwiczyć codziennie. Ja osobiście jestem innego zdania. Uważam , że po intensywnym treningu brzucha mięśnie powinny mieć przynajmniej 1-2 dni odpoczynku, aby mogły się zregenerować i aby efekt ich budowana był widoczny (zresztą dotyczy to także moim zdaniem innych dużych grup mięsni). Druga błędna opinia to taka, że na efekty pracy nad tymi mięśniami trzeba długo czekać. Jasne, że z tygodnia na tydzień nie zbudujemy kaloryfera, ale na rezultaty nie trzeba czekać latami. Jeśli będziemy zdrowo się odżywiać, wykonywać ćwiczenia spalające tłuszcz i wzmacniające brzuch 3-4 razy w tygodniu już w pierwszym miesiącu powinniśmy zauważymy  zarysowujące się mięśnie. Napisałam "powinniśmy" ponieważ szybkość przyrostu masy mięśniowej zależy nie tylko od płci (niestety panom przychodzi to znacznie szybciej), ale także od predyspozycji genetycznych, na co nie mamy żadnego wpływu.


4.       Mit : Ćwiczyć mięśnie brzucha można tylko poprzez klasyczne brzuszki , co jest bardzo monotonne.

Chyba bym zwariowała jeśli na mój każdy trening mięśni brzucha miałyby się składac tylko klasyczne brzuszki. Nie należy zapominac, że mięśnie brzucha można ćwiczyć z równym powodzeniem na stojąco, leżąc na brzuchu, siedząc, a nawet w klęku podpartym – w każdej pozycji, nie wspominając już o możliwości urozmaicenia treningu poprzez użycie przeróżnych przyrządów : duża piłka, mała piłka, ciężarki, obciążniki itp. Nie można się tym znudzić. Pamiętajmy też o tym , że mięśnie brzucha to nie tylko mięsień prosty, ale i mięśnie skośne: zewnętrzne i wewnętrzne, mięsień poprzeczny, mięśnie zębate – każde z nich są angażowane w innych rodzajach ćwiczeń.
Należy tutaj dodać, że mięśnie brzucha tak naprawdę powinny pracować przy każdym ćwiczeniu, nawet jeśli jest to ćwiczenie na inne grupy mięśni. Mięśnie brzucha powinny stanowić swojego rodzaju gorset, który ciasno opina kręgosłup. Dzięki temu kręgosłup jest zabezpieczony, a nasza koordynacja ruchowa i równowaga zwiększone. Dlatego pamiętajmy : Trzymajmy napięte mięśnie brzucha w każdym ćwiczeniu !!!

5.       Ćwiczenia mięśni brzucha obciążają kręgosłup.

Prawidłowo wykonane ćwiczenie na mięśnie brzucha nie obciąża zdrowego kręgosłupa. Najważniejsza zasada przy klasycznych brzuszkach (w pozycji kiedy leżymy tyłem) jest taka, że cały kręgosłup powinien przylegać do maty. Najczęstszym błędem jest odrywanie odcinka lędźwiowego, szczególnie przy brzuszkach, w których angażujemy pracę nóg. O innych najczęstszych błędach będzie osobna notka, bo za dużo tego na raz :) .


Tutaj linki do 2 treningów na mięśnie brzucha:




Na koniec ciekawostka :


Zauważyliście, że kaloryfery maja u każdej osoby trochę inny kształt? Otóż kształt i ilość „kratek” zależy od ilości włókien mięśniowych tzw. smug ścięgnistych, które przecinają równolegle mięśnie brzucha - zazwyczaj jest ich 3-4. A ile Wy macie kostek ;)?

M.

69 komentarzy:

  1. bardzo ciekawa notka, poproszę więcej takich :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Notka ciekawa i w ogóle blog! W sam raz dla mnie :)
    Dzięki!!

    OdpowiedzUsuń
  3. 'ABS are made in kitchen' - moje życiowe motto :D
    wzmianka o smugach ścięgnistych ciekawa. nigdy nie zwracałam na to uwagi, ale dobrze wiedzieć ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja mam jeszcze jeden wielki "bojler" :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja jak Ewa poniżej - mam "bojler"

    Nie zmienia to jednak faktu, że to zrzucanie brzucha to fajna prosta nazwa a jest z tym jednak masa problemów - próbowałem "6", brzuszków, biegania... wszystkiego - nie da się ukryć, że mam całkowicie siedzący tryb życia. No ale trudno . Mimo tego bólu jaki zadaje mi wyobrażenie sobie wszystkich tych ćwiczeń i siebie - ćwiczącego to jednak miło mi tutaj do Ciebie zawitać.

    http://zrozumiecsekret.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. motywujące zdjęcia i ciekawa notka, byłam święcie przekonana, że brzuszki spalają tkankę tłuszczową - oj ja głupia!

    OdpowiedzUsuń
  7. Szczerze, to nigdy nie lubiłam brzuszków, więc ich nie robiłam, ale dopiero niedawno dowiedziałam się, że rozpoczęcie robienia ich teraz- gdy jeszcze jestem w trakcie zrzucania tkanki tłuszczowej- nie zmieni wyglądu mojego brzucha. W ogóle ciekawa historia z tą instruktorką. W klubie, do którego chodzę, są właśnie takie zajęcia i nawet się zastanawiałam, czy ona polegają właśnie na takim długim wykonywaniu różnych brzuszków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wzmacnianie mięśnie brzucha na tym etapie może i narazie nie zmieni wyglądu Twojego brzucha, ale jak już zrzucisz tkankę tłuszczową to zamiast samego płaskiego brzucha od razu pojawią się w bonusie zarysowane mięśnie :)
      M.

      Usuń
  8. Co do mięśni brzucha...
    Kupiłem ławkę skośną, ustawiłem przypadkowo na największy skos, później 3 serie po 10 skłonów- zakwasy 3 dni ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. bardzo mnie denerwuje, kiedy słyszę jak znajoma mówi: będę trenowała 100 brzuszków dziennie i to mi wystarczy, i wtedy zaczyna się moja gadka:
    że brzuszki to nie wszystko, ble ble ble...jak grochem o ścianę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam znajomą, która od kiedy pamiętam (czyli jakieś 8 lat) robi codziennie po około 300 brzuszków i efektu nie ma żadnego :) Ale już mi się nie chce czasem strzępić języka :D

      M.

      Usuń
    2. i nic z tym jeszcze nie robi?

      Usuń
  10. Bardzo ciekawy i pomocny post :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. bardzo ciekawy artykuł, dużo nowych rzeczy się dowiedziałam :)

    pozdrawiam
    www.fitmaniaczka.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wartościowy komentarz wiele się dowiedziałem.

      www.też_se_zareklamuje_strone.pl

      Usuń
  12. Mam nadzieję, że ten post przeczytało wiele dziewczyn, które myślą że dzięki samym brzuszkom będą mieć six pack ; P

    OdpowiedzUsuń
  13. świetny wpis. Wszystko to prawda:) najpierw kardio a później ćwiczenia na brzuch. Nie zapominając już o całej reszcie, bo przecież ćwiczyć trzeba całe ciało, a o tym też wiele osób często zapomina lub w ogóle o tym nie myśli

    OdpowiedzUsuń
  14. wow bardzo pomocny post :) musze koniecznie tu wracac!

    OdpowiedzUsuń
  15. dobry artykuł, jasne i uargumentowane obalenie mitów :D

    OdpowiedzUsuń
  16. naprawdę ciekawe rzeczy... :) oby więcej takich. PS. a co z aerobiczną 6 widera?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 6 Weidera to dość dobre ćwiczenia budujące mieśnie brzucha, ale niestety wiekszość ludzi myśli, że spali nimi tkankę tłuszczową..Sa to ćwiczenia dość precyzyjne, które trzeba wykonywać bardzo dokładnie i wiekszości się to raczej nie udaje. No i są monotonne i nie znam nikogo kto ukończył wszystkie serie.
      Pozdrawiam
      M.

      Usuń
  17. Mi się udało! Jeśli chodzi o poprawność wykonywania ćwiczenia to nie wiem czy robiłem je poprawnie, ale faktycznie mega męczarnia i monotonność.. zanim zrobiłem cała serie podchodziłem do tego ćwiczenia kilka razy. Co prawda już w połowie ćwiczeń widziałem efekty wyrzeźbienia brzucha i teraz już wiem ze to ćwiczenie nie jest na spalanie, ale poprawia wygląd brzucha.
    tak czy inaczej ja polecam to ćwiczenie dla wytrwałych..
    Dzięki za odpowiedz!
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. dobrze ze trafilam na tego bloga wiele moich watpliwosci sie rozwialo

    OdpowiedzUsuń
  19. Zgadzam się ze wszystkim :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Rewelacyjny post z bardzo ciekawymi informacjami :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam, Co do notki nt. ćwiczeń kardio i że tylko one spalają brzuch itp. to się nie zgodzę. Kobieta która chce dobrze się wymodelować a przy tym zachować "tłuszczyk" w określonej partii (biust) nie powinna opierać się głównie na kardio bo niestety wtedy tłuszcz schodzi równomiernie z całego ciała i można w szybkim tempie stać się deską... co spala tłuszcz...mięśnie! im więcej masz w danej partii ciała mięśni tym szybciej spalasz w tej partii tłuszcz! czemu najtrudniej jest spalić boczki...? ponieważ bardzo ciężko jest utworzyć sobie tam mięśnie... ot i cała filozofia;) A kardio swoją drogą dla kondycji i zwiększenia termogenezy.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam, mam pytanie odnośnie tego czy ćwiczenia na brzuch powodują zanik mięśnie? Znalazłam wiele różnych opinii i stąd moje pytanie. Niektórzy twierdzą, ze nie, inni że ćwiczenia na mięśnie skośne brzucha powodują zanik tali, a jeszcze inni, że właśnie jeśli się skośnych mięśni nie ćwiczy to powoduje jej brak.
    Sama nie wiem co o tym mam myśleć, dlatego zwracam się do was o rozwianie moich wątpliwości ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. prosze błagam, powiedz cos na temat brzucha po dwóch cesarkach?da sie wyrzezbic mieśnie?moze nie takie idealne jak na zdrowym brzuchu, ale chociaz tak zeby było widac i czuc mieśnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście!!!!! Jestem po 3 cesarkach i naprawdę da się :).

      Usuń
  24. Ja po 2 latach ćwiczeń 3 razy w tygodniu step, mix pump i czasem basen oraz brzuszki w domu sporadycznie bieganie mam zarysowane 2 małe mięśnie u góry i po bokach reszta to niewidzialny kaloryfer hehe pod małym kilogramowym fałdkiem tłuszczu:( którego za cholerę nie mogę się pozbyć moja udręka ;/

    OdpowiedzUsuń
  25. ja nie mam pojęcia, jak wygląda mój kaloryfer:) mimo, że uchodzę za osobę szczupłą, nie jest on widoczny. Podobno wiele kobiet ma tak, że musi tak nisko zejść z body fatem, żeby było widać kaloryfer, że jest to już na granicy równowagi hormonalnej. Ja nigdy nie próbowałam się aż tak odchudzić, więc nie wiem, czy mój organizm dobrze by funkcjonował, jednak kaloryfera chyba nigdy nie zobaczę...:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Uważam, że 6 weidera to bardzo dobre ćwiczenia na brzuch. Ćwiczę już systematycznie juz prawie drugi miesiąc i zauważam dużą poprawę w wyglądzie brzucha, do tego lekka dieta. Strona z której korzystam to super-brzuch.pl ćwiczenia na brzuch

    OdpowiedzUsuń
  27. Świetna notka :) Teraz trochę więcej o tym wiem :)
    Niestety na efekty potrzeba czasu i coś o tym wiem, Przez pewien czas robiłam ćwiczenia mel b + boczki tiffany i serio super, po jakims miesiacu są zauwazalne efekty, ale niestety trzeba przylozyc sie do tego :) Chodze takze na silownie, a to tez ciekawa sprawa, choc nie dla kazdego :) Najlepsze jest proste cwiczenie w domu :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Notka pomocna, ale z pierwszym zdjęciem to popłynęliście. Wysportowana, szczupła sylwetka + sztuczne piersi?... No proszę Was.

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo fajna stronka i wpisy o brzuszkach oj ja mam do spalenia oponke chodze na fitness juz rok ale niewidze na brzuchu efektow ale nie poddaje sie
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  30. Jakąś wiedzę z tego wyniosłam :D

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja mam jedna dużą kostkę

    OdpowiedzUsuń
  32. Jedyna skuteczna metoda: usunięcie kamieni i złogów kałowych // http://schudnijteraz.pl/

    OdpowiedzUsuń
  33. wszystko super, tylko to sie nie zgadza: "zależy od ilości włókien mięśniowych tzw. smug ścięgnistych"

    OdpowiedzUsuń
  34. Całkiem niezłe te obalanie mitów, czas na wiosnę zrobić brzuch!

    OdpowiedzUsuń
  35. Niestety, na razie zamiast kostek mam wałki, ale liczę, że niebawem to zmienię!

    OdpowiedzUsuń
  36. Ćwicze 2 miesiace abs , chodze czasami na silownie i nic nie widac., czuje troche wiecej sily i twarde z centymetr pod tkanka tluszczowa , od dzisiaj zaczynam a6w , mam nadzieje ze pomorze , aa i chodze rowniez na treningi w pilke nozna 3 razy w tygodniu . Co prawda bez diety ale chcialbym chociaz jakis zarys :( jakies rady ?

    OdpowiedzUsuń
  37. Zaciekawiłaś mnie tą ciekawostką,ciekawy post.Przydatny dla początkujących :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Fajny wpis, ja właśnie zaczynam ćwiczenia mięśni brzucha. Już chciałabym mieć ładny kaloryfer, ale niestety to wymaga długich ćwiczeń i diety. Mam nadzieję, że za jakieś dwa miesiące zobaczę fajne efekty :) Żebym tylko wytrwała w tym postanowieniu.

    OdpowiedzUsuń
  39. Ciekawe informacje! W szczególności w końcu głośno powiedziane, że dieta jest jednym z najważniejszych elementów płaskiego brzucha!

    OdpowiedzUsuń
  40. Ciekawy wpis
    Pozdrawiam http://agatasport.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  41. Samemu także myślę o kupnie jakieś taniej i dobrej ławki do ćwiczeń. Nie wiem tylko czy brać taką z dodatkowymi hantlami, gumami do rozciągania czy nawet stojakom na sztangę. Dlatego mam pytanie czy taka będzie coś warta http://www.open-youweb.com/lawka-do-brzuszkow-olympics-sport-opinia/ czy nada się on do ćwiczeń w domu, a może lepiej kupić coś lepszego. Jeśli ktoś się orientuje to proszę o odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
  42. Witam, jestem zapewne najstarsza czytelniczka bloga "zrzuc brzuch". Mam 58 lat, jestem szczupla, niestety moja figura to typ jablka. Oczywiscie brzuch jest duzy, zupelnie jakbym byla w ciazy, choc moj ciazowy brzuszek byl znacznie mniejszy niz ten obecny. Wiem, ze mam otłuszczenie narządów jamy brzusznej. Czy w takim przypadku i w wieku prawie 60-ciu lat mam szanse, by uzyskac plaski brzuch? Z gory dzieki za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
  43. ciekawie, czas się wziąć za siebie :p

    OdpowiedzUsuń
  44. U mnie jeszcze troszeczkę jest tej tkanki tłuszczowej na brzuszku , ale jak go dotknę, to wyraźnie już czuję kształtujące się mięśnie, jest coraz twardszy :D stwierdziłam, że kupię skakankę i regularnie będę na niej ćwiczyć, też jestem takiego zdania, że kardio to podstawa. Jak się ociepli, to również rower pójdzie w ruch. Kiedyś nie znosiłam zajęć fizycznych, a teraz za każdym razem czekam na nie z niecierpliwością.

    OdpowiedzUsuń
  45. Czy to prawda,że poprzez ćwiczenie mięśni brzucha zanika talia?

    OdpowiedzUsuń
  46. CZy to prawda,że efektem ćwiczeń mięśni brzucha jest zanik talii? Proszę o odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
  47. Zgadzam się z wpisem, ale co jeśli ktoś jest już bardzo szczupły, ćwiczy przynajmniej 5 razy w tygodniu, w tym ćwiczenia wysiłkowe i nadal ma sporo tłuszczyku na brzuchu, tak że kaloryfera nie może zobaczyć a jedynie poczuć? Przykładowo moje BMI jest w dolnej granicy, ale brzuszek nie daje za wygraną ( spadło go już sporo), ale nadal jest tam zalegająca warstwa tkanki tłuszczowej. Co można więcej zrobić , jeśli odżywiam się zdrowo i ćwiczę?

    OdpowiedzUsuń
  48. Zgadzam się również z wami! ja bardzo chciałabym spróbować poćwiczyć z trenerem personalnym, nie wiem jak obsługiwać większość maszyn na siłowni i boję się ,że zrobię sobie krzywdę. Strasznie chciałabym mieć płaski brzuszek i bez wstydu wyjść na plażę:(

    OdpowiedzUsuń
  49. Pytanko.Czy tłuszcz na brzuchu odłożony 20 lat temu będzie mi jakoś trudnij zrzucić czy nie ma różnicy w budowie/strukturze takiego tłuszczu(bardziej zbity itp.)?Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  50. Płaski brzuch wygląda super :)

    OdpowiedzUsuń
  51. Ja właśnie ostatnimi czasy buduję kaloryfer, bo już tylko jego brakuje mi do szczęścia jeśli chodzi o sylwetkę.

    OdpowiedzUsuń
  52. Pięknie wygląda płaski brzuch, ale ja zdecydowanie wolę płaski brzuch, a nie sześciopak u kobiet oczywiście.

    OdpowiedzUsuń
  53. Bardzo dobre rady. Szczególnie ta pierwsza - nic nie da nawet 6 weidera, jeśli na brzuchu dalej jest tłuszcz!

    OdpowiedzUsuń
  54. W przypadku mięśni brzucha kluczowe znaczenie ma...dieta... Ćwiczenia wzmacniają i rozbudowują tą partię mięśni, ale będzie ona zupełnie niewidoczna jeśli będzie zasłonięta oponką z tłuszczu. Dlatego trening brzucha wymaga także odpowiednio zbilansowanej diety.

    OdpowiedzUsuń
  55. Śmiem nawet stwierdzić, że rzeźbienie brzucha to w 70% dieta a w 30% treningi. No może 60-40... Bardzo wiele osób ma świetnie wytrenowane mięśnie, które są niewidoczne pod przykryciem tłuszczu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że TAK! Dieta to podstawa w całym procesie rzeźbienia idealnej sylwetki. Ćwiczenia są tak naprawdę tylko dodatkiem, który nadaje ostateczną formę. Jest to szczególnie widoczne w przypadku mięśni brzucha. Bez diety nie zdziałamy tu dosłownie NIC!

      Usuń
  56. Trening mięśni brzucha zaczynamy od.....diety. Dopiero płaski brzuch stanowi dla nas podstawę do dalszych działań czyt. ćwiczeń fizycznych. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozpocząć treningi już w fazie zrzucania oponki:)

    OdpowiedzUsuń
  57. Efektywny trening mięśni brzucha jest jednym z najtrudniejszych zadań! Dlatego tą partię bezwzględnie należy trenować nawet 5-6 razy w tygodniu! A i to nie da natychmiastowych efektów!

    OdpowiedzUsuń
  58. Od dwóch miesięcy regularnie robię brzuszki, ale o wielu sprawach nie miałam zielonego pojęcia, teraz trochę inaczej to pojmuję. Teraz wiem że mój trening będzie o wiele bardziej efektywny. Dzięki za wpis.

    OdpowiedzUsuń