wtorek, 19 lutego 2013

AQUA AEROBIK




Próbowaliście kiedyś Aqua fitnessu/aerobiku? Ja tylko na wakacjach w ramach animacji, ale jeśli nasz klimat byłby taki jak w letnich kurortach chętnie korzystałabym z tej formy ruchu częściej (niestety dla mnie poza upalnym latem każde wyjście na basen kończy się przeziębieniem).  Dlaczego warto korzystać z Aqua fitness-u (Aqua aerobiku) i czym różni się on od innych form fitness?





ODCIĄŻA STAWY I KRĘGOSŁUP

Dzięki wyporności dochodzi do odczuwalnego, pozornego zmniejszenia wagi zanurzonego ciała. To z kolei odciąża stawi i krążki międzykręgowe w kręgosłupie oraz jego mięśnie. Te właściwości aqua aerobiku powinny przyciągnąć na zajęcia osoby z dużą nadwagą oraz otyłością, które nie mogą uczestniczyć w klasycznych zajęciach fitness, a szczególnie w zajęciach aerobowych (dużo skakania) ponieważ ich stawy i kręgosłup wystarczająco są już obciążone wagą ich ciała.

WZMOCNIENIE MIĘŚNI ODPOWIEDZIALNYCH ZA  UTRZYMANIE PRAWIDŁOWEJ POSTAWY

Ruch falujący wody zwiększa obciążenie mięśni odpowiedzialnych za  utrzymanie równowagi i prawidłowej postawy.

ZWIĘKSZENIE ZAKRESU RUCHU

Tutaj ważna jest temperatura wody. Dobrze dobrana rozluźnia mięśnie, ścięgna i więzadła i dodatkowo wypór wody  umożliwia ćwiczenie w większym zakresie ruchu niż w warunkach na sali.

POPRAWA KOORDYNACJI

Opór i falowanie wody utrudnia nam ruch w wodzie. Ruchy są niesymetryczne szczególnie podczas szybszej pracy i większego zakresu ruchu. Pojawia się uczucie zaburzonej koordynacji nad która staramy się panować.

POPRAWA RÓWNOWAGI

Zmysł równowagi znajdujący się w uchu środkowym jest w wodzie mocno stymulowany. Utrzymanie równowagi jest szczególnie utrudnione co zmusza organizm do ciągłej pracy.

POPRAWA WYTRZYMAŁOŚCI UKŁADU KRĄŻENIA

W wodzie już przy niewielkiej ilości ćwiczeń wzrasta znacznie aktywność układu krążenia. Poprawia się praca serca i cały układ wzmacnia się.

WZMOCNIENIE MIĘŚNI WSPOMAGAJĄCYCH ODDECH

Tutaj główna rolę odgrywa ciśnienie wody. Kiedy jesteśmy zanurzeni w wodzie objętość klatki piersiowej zmniejsza się o 2 cm a brzucha nawet o 6. W normalnych warunkach oddychanie nie sprawia nam trudności, ale w wodzie klatka piersiowa musi pokonać ciśnienie wody. W tym środowisku wdech jest utrudniony, a wydech ułatwiony. Prowadzi to do wzmocnienia mięśni oddechowych i zwiększenia ruchomości klatki piersiowej.

WZMOCNIENIE ODPORNOŚCI

Poprzez zmianę temperatury organizm hartuje się  przez co zwiększa się nasza odporność immunologiczna.

POBUDZA PRZEMIANĘ MATERII

W wodzie wydatek energii  wzrasta o ok. 20-30 %, co pobudza naszą przemianę materii.

MASUJE SKÓRĘ I WZMACNIA NACZYNIA

Idealne dla osób mających problem z cellulitem. Zmiany temperatury prowadzą do obkurczania naczyń krwionośnych i następnie do ich rozszerzenia (po wyjściu z wody). Dzięki temu ściany naszych naczyń są wzmocnione. W zależności od poziomu zanurzenia zmienia się nacisk na naczynia co poprawia przepływ limfy – prowadzi to do lepszego ukrwienia i odżywienia skóry.

RELAKS

Wrażliwość układu nerwowego w wodzie jest obniżona. Takie ćwiczenia wyciszają organizm i rozluźniają mięśnie.



DLA KOGO AQUA AEROBIK?


  •  Dla osób z wadami postawy i słabymi mięśniami

  • Dla osób z chorobami stawów (szczególnie bioder i kolan) i ograniczeniem ruchu w stawach

  • Z bólami kręgosłupa i mięśniowymi

  • Dyskopatią i lumbago

  • Dla osób z chorobami naczyniowymi (nie wszystkimi, należy skonsultować się z lekarzem)

  • Dla osób ze słaba koordynacją


PRZECIWWSKAZANIA:


  • Zaburzenia pracy serca, arytmia

  • Dławica piersiowa

  • Astma, epilepsja

  • Rany i skaleczenia

  • Choroby skóry

M.

20 komentarzy:

  1. Witam.Ja chudne dzięki diecie ale centymetry w bioderkach trace wyłącznie dzięki pływaniu. co drugi dzień jestem na basenie wcześnie rano przed pracą bo tylko o takiej porze można swobodnie popływać ale i samemu poćwiczyć w wodzie. Zajęcia z aquaaerobiku też są ale niestety pora w której się odbywają zupełnie mi nie odpowiada. Szkoda. Polecam jednak wszystkim pływanie, ta dyscyplina sportu jest według mnie niezwykle skuteczna ale jednocześnie mało męcząca i bardzo przyjemna. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy o tym nie słyszałam, ale wydaje sie efektowny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię! I bardzo tęsknię za aqua aerobikiem, ale faktycznie, przy takiej pogodzie to ja się jednak boję o przeziębienie. Czekam na temperaturę na plusie i może w końcu, jak znajdę fajne miejsce, wykupię sobie karnet :)

    Dla mnie same zalety taka forma aktywności ma same zalety.

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam pływać, ale niestety u mnie w mieście na basenie nigdy nie widziałam aby organizowali aqua aerobic, szkoda bo wygląda bardzo ciekawie :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Próbowałam aqua aerobiku i przyznam, że to świetna zabawa, choć po wyjściu z basenu czułam się naprawdę zmęczona. Teraz muszę koniecznie iść na zajęcia z aqua zumby!

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam aquaareobic! Gdy po takich ćwiczeniach wychodzę z basenu czuję się niesamowicie lekko! Polecam wszystkim!

    --------------------------------------
    http://twojatarczyca.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Sądziłam, że to coś dla mnie (problemy z kręgosłupem), ale przeczytawszy ten wpis widzę, że nie. Mam kłopoty z utrzymaniem równowagi, biorę leki, czyli niestety odpada.

    OdpowiedzUsuń
  8. Chciałabym też powiedzieć, że nie do końca zgadzam się z opinią "że aqua aerobik jest dla osób mających problemy ze stawami". Sama mam problemy ze stawami kolanowymi (a dodatkowo miałam pomyślnie przeprowadzoną operację na więzadła krzyżowe) i niestety po takim aerobiku wylądowałam na oddziale ortopedycznym... Żadne ćwiczenia w wodzie nie są dobre na stawy "wypadające", czyli takie które mogę przy ruchach bocznych (a takie funduje nam woda i fala). Wydaje mi się, że w tym opisie powinna się znaleźć taka informacja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do aqua aerobiku obowiązuja też ogólne przeciwwskazania takie jak dla wszystkich form ruchu jak np. przeziębienie, goraczka czy stany pourazowe, pooperacyjne czy też okres regeneracji po urazach/operacjach - tak jak, jeśli dobrze rozumiem, było w Twoim przypadku. Nie na wszytkie choroby stawów aqua aerobik działa zbawiennie, także zawsze trzeba sie skonsultowac z instruktorem i powiedzieć o swoich chorobach/ przypadłościach przed zajęciami. Jeśli ze swoim zdrowotnym problemem poszedłbyś na normalne zajęcia aerobiku (nie w wodzie) skończyło by się pewnie jeszcze gorzej bo tak kiedy skaczesz na stawy działa dużo większa siła niż w wodzie.
      Pozdrawiam!
      M.

      Usuń
  9. Operację na kolano miałam 10 lat temu. Jeżdżę rowerem i uprawiam wszystkie sporty które powodują ruchy kolan - góra-dół... Absolutnie nie można uprawiać sportów które powodują ruchy boczne kolana, czyli np jazda na nartach, i również pływanie lub aqua aerobik. Woda faluje i może "wybić" łydkę w bok co kończy się nawrotem kontuzji, a nawet wybiciem ze stawu, nawet po udanej operacji więzadeł krzyżowych. Zgadzam się że u zdrowego człowieka woda odciąża stawy podczas ćwiczeń, jednak jeśli stawy są chore (uszkodzone mechanicznie, lub np. jakiekolwiek reumatologiczne zapalenia lub zmiany) woda ODPADA.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja na aqua chodzę od 3 tygodni i już widać efekty! Mam problemy z kręgosłupem - dyskopatia, w związku z tym dla mnie ćwiczenia w wodzie są wybawieniem. Uwielbiam również basen o każdej porze roku, po zajęciach szkoda mi czasu na suszenie, więc na mokre włosy wkładam czapę i migiem do auta, także o przeziębienie się nie martwię. Plecy mniej bolą, ciało się ujędrnia, a centymetrów ubywa. Instruktorka daje nam niezły wycisk, ale po wyjściu czuję się lekko i od razu mam świetny humor. Dodatkowo jeżdżę na orbitreku i ćwiczę workout'y na brzuszek z MelB. Pozdrawiam autorów fajnego bloga :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam aeorobik ale nigdy nie próbowałam aquaaerobiku. Chyba najwyższy czas spróbować. dzięki za zachętę:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mnie od zawsze kusił aquaaerobik, aż w końcu spróbowałam i powiem, że efekty są zadowalające;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja na aquę chodzę od września regularnie 2x w tygodniu i efekt to rozmiar w dół :)

    OdpowiedzUsuń
  14. A ja czekam na studio z aqua aerobikiem w kaspułach spabike.
    Mam porównanie basen a kapsuła,jedno i drugie świetne tyle,że w kapsule z rowerem korzystam z wody z której nikt wcześniej nie korzystał oglądając przy tym TV

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam,ja na aqua aerobik chodzę regularnie 2 x w tygodniu od ponad roku, mogę pochwalić się efektem -13 kg, zero cellulitu, skóra jędrna, oprócz tego nie stosowałam żadnej diety,choć wykluczyłam z codziennego żywienia słodycze i piwo:(, które uwielbiałam :).W inne dni lubię czasem poćwiczy na brzuch,ale krótkie serie: MEL B, GYM WORK, ABS.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam :) wczoraj bylam pierwszy raz na basenie od ok 7 lat i to na aqua aerobic :) wrazenia super.Nie spodziewalam sie ze bede tak zmeczona i tak szczesliwa:)zobaczymy jakie beda efekty za jakis czas :)Juz teraz moge polecic aqua aerobic :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Zajęcia w wodzie to naprawdę super okazja dla kobiet w ciąży aby nie obciążać ciała nadmiernym wysiłkiem a jednocześnie coś dla niego zrobić, pamiętajmy że w wodzie tracimy kilogramy i nie odczuwamy ciężaru ćwiczeń, sama jakiś czas temu będąc w ciąży korzystałam z takiego rodzaju ćwiczeń, oczywiście przed zajęciami powiedziałam instruktorce że jestem w dwóch osobach (jakby tego nie było widać ;-) naprawdę czułam zmęczenie ale nie czułam obciążenia na stawach. Ja korzystałam z zajęć z firmą Centrum Rehabilitacyjno Rekreacyjne „FIGURA” naprawdę szczerze polecam, teraz po czterech miesięcy od porodu, również korzystam z zajęć aqua-aerobiku bo chcę wrócić do dawnej formy a wiem, że z Figurą mi się to uda :-)

    OdpowiedzUsuń