poniedziałek, 27 maja 2013

DOMOWY ORKISZOWY CHLEB NA ZAKWASIE

Od pewnego czasu nie kupujemy już chleba w sklepie tylko robimy go sami. Smak, jak się pewnie domyślacie, jest bez porównania :) W swojej karierze piekłam chleby na zakwasie z kilku różnych przepisów, zawsze z kiepskim, bądź w najlepszym wypadku średnim skutkiem. Dopiero ten przepis okazał się strzałem w dziesiątkę :)



Co będzie nam potrzebne: ( na 3 bochenki chleba)

Na 1 fazę:

  • 200g zakwasu (ja zakwas dostałam od znajomego. Przykładowy przepis TUTAJ)
  • 600 ml ciepłej wody
  • 200 g mąki orkiszowej grubo mielonej (u mnie jakaś czeska)
  • 200 g mąki orkiszowej typ 750 / lub orkiszowej drobno mielonej

Na 2 fazę:

  • 400 g mąki orkiszowej grubo mielonej (u mnie jakaś czeska)
  • 400 g mąki orkiszowej typ 750 / lub orkiszowej drobno mielonej
  • 600 ml ciepłej wody
  • 150 g pestek słonecznika
  • 50 g siemienia lnianego
  • 2 płaskie łyżki soli

Jak to zrobić: 


Faza 1 :

Ja zazwyczaj ten etap planuje na noc. Wyjmujemy zakwas z lodówki (można go tam przechowywać do 2 tygodni w słoiczku przykrytym wieczkiem). Wlewamy zakwas do dużego garnka/ miski. Dodajemy stopniowo i mieszamy delikatnie 200 g mąki orkiszowej grubo mielonej, 200 g mąki orkiszowej drobno mielonej lub typ 750 i 600 ml ciepłej wody.
Garnek przykrywamy ściereczką i wkładamy do piekarnika do temperatury 35-45 stopni. Dla jej uzyskania wystarczy samo włączenie lampki w piekarniku bez ustawiania temperatury. Zostawiamy garnek w piekarniku na 8 - 10 h. Ja zazwyczaj wstawiam zaczyn o 23 i o 9 rano przechodzę do drugiej fazy :)



Faza 2:

Zaczyn po 8-10 h powinien być lekko spieniony. Odlewamy z niego 200 g zakwasu do następnego pieczenia i przechowujemy w lodówce. Do reszty stopniowo dodajemy kolejne porcje mąki i ciepłej wody, słonecznik i siemię lniane, sól i wyrabiamy ręką ok. 10 min. Im dłużej będziemy wyrabiać ciasto tym bardziej chleb nam wyrośnie. Wlewamy masę do foremek na chleb wyłożonych papierem do pieczenia. Wkładamy ponownie do 35-45 stopni na 2-3 h pod ściereczką aby masa nieco się podniosła. Po tym czasie już nie wyjmujemy chleba z piekarnika, zdejmujemy tylko ściereczkę i podkręcamy temperaturę do 210 stopni. Pieczemy chleb 1 h. Potem od razu wyjmujemy chleb z piekarnika i z foremek i odstawiamy do ostygnięcia.


Pycha !

Nie zrażajcie się pozornie skomplikowanym przepisem. Jeśli nie chcecie robić swojego zakwasu popytajcie znajomych czy nie pieką czasem chleba i trochę nie odstąpią.

Ten chleb wyszedł mi za pierwszym razem i po kilku pieczeniach robię go już z zamkniętymi oczami. Naprawdę warto :) To coś ze sklepu nie jest godne nazywania go chlebem przy tym wypieku :)

Aha i jeszcze jedno! Ten chleb się nie psuje i nie pleśnieje jak te sklepowe. Robi się tylko coraz twardszy, ale można go jeszcze jeść nawet 2 tygodnie od zrobienia i dalej jest smaczny:)

Dajcie znać jak wyszło!

M.


39 komentarzy:

  1. Też właśnie zrobiłam swój pierwszy chleb :) Super sprawa!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja próbowałam robić żytni na zakwasie, ale nie wyrósł... Chyba mąka była 'za ciężka'. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja robię na mące pszennej pełnoziarnistej i też nie pleśnieje :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mmmmm... mega zdrowy chleb. Chciałabym go teraz bardzo zjeść na ściąganie:-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytając i oglądając zdjęcia niemal czułem smak tego chleba i chrupanie jego przypieczonej skórki :) Jestem trochę leniwy, ale ten wpis jest taki sugestywny, że chyba się zmuszę żeby zrobić taki chlebek :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mi zakwas zupełnie nie wychodzi, już nie wiem jak do tego podjeść.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też nigdy nie wyszedł.. Popytaj, pożycz :) Teraz robienie własnego chleba stało się modne więc może ktoś ze znajomych ma.

      Usuń
  7. ja dzis pieke chlebek ale na drożdzach. Kiedyś piekłam taki na zakwasie, ale dostałam zakwas od kolezanki i wyszedł idealny;)

    OdpowiedzUsuń
  8. nominowałam Cię do nagrody Liebster Blog, zajrzyj do mnie goodbyecm.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. już zabieram się do pieczenia chleba od kilku dobrych miesięcy, może w końcu się przełamię :)

    OdpowiedzUsuń
  10. kiedyś piekłam chlebek na zakwasie z oliwkami i masą ziaren - był przepyszny :) zakwas bardzo łatwo się robi - woda+mąka ale trzeba pamiętać, by go dokarmiać (dosypywać po trochu maki i dolewać wody co jakiś czas) i nie mieszać metalową łyżką a drewnianą, najlepiej tez trzymać zakwas w szklanym naczyniu :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dopisuję do listy-najpierw zrobię chlebek bananowy,a potem ten.Lepiej robić samemu niż kupować.

    OdpowiedzUsuń
  12. Pieczenie chleba w domu to świetny, pyszny pomysł. Muszę spróbować, bo na zakwasie jeszcze nie robiłam. Wasz wygląda cudownie !

    OdpowiedzUsuń
  13. Dziękuję bardzo :)

    Mama mojego chłopaka sama piecze chlebek, ale szczerze powiedziawszy nie wiem czy podołałabym zadaniu :( W każdym razie ten wygląda niesamowicie, aż ślinka cieknie :D

    OdpowiedzUsuń
  14. jak pysznie wygląda ten chlebek:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Domowy najlepszy, bo wiemy co w nim jest. ;)
    Ja również często sama piekę, jak mam czas.

    OdpowiedzUsuń
  16. Witaj- przepis brzmi dobrze.Jutro spróbują upiec.Sama piekłam już nie jeden chleb,a teraz spróbuję zrobić go z Twojego przepisu.Pozdrawiam.Jola

    OdpowiedzUsuń
  17. Właśnie wstawiłam swój chlebuszek do piekarnika, więc za godzinę zobaczymy co z tego wyjdzie ^^

    OdpowiedzUsuń
  18. kupcie se maszyne do chleba,,,samo się robi...clebek nie pleśnieje te z maki gotowej! i...swiezy a do zjedzenia...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamy maszynę i wierz mi nie jest to samo....

      Usuń
  19. Napiszcie prosze co dalej z tym zakwasem. Trzymac w lodowce i przed kazdym pieczeniem tylko wyjac i postepowac jak w przepisie? Czy mam go codziennie dokarmiac? Zakwas robilam z przepisu podanego w linku, wyszlo bardzo duzo. Nie wiem czy reszte wylac i korzystac z tego co powstanie teraz? Troche sie pogubilam :) Chlebek dzisiaj bede piekla i mam nadzieje ze sie uda. Z gory dziekuje za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zakwas trzymać w lodówce i wymieniać na świeży tylko gdy pieczesz nowy chleb :)

      Usuń
  20. Jaki;tryb w piekarniku? Dół, góra , razem czy termoobieg?

    OdpowiedzUsuń
  21. B. PRECYZYJNIE I CIEKAWIE OPRACOWANE: INTELIGENTNE! *****
    DOBRE ZDJĘCIA. P. S. ZOBACZ TAKŻE INNY PRZEPIS.
    _______________________________________________________________________________________
    CHLEB NA NADCIŚNIENIE-IRL. ANTYCUKRZYCOWY. ♥♥♥♥♥

    9.TEMAT.
    CHLEB. PRZEPIS WZORCOWY WYPIEKU CHLEBA NA NADCIŚNIENIE-IRL (MINI CHLEBKI). *****

    SKŁADNIKI:
    Kasza jaglana __800g. Gotujemy w jednym garnku (pojemność 4,0 l.) przez ok. 15 minut. Do gotowania dodajemy 2,5 l. wody.

    PRZYPRAWY TO:
    Sól kamienna nieoczyszczona, również pieprz, kminek, ew. ziała wg uznania. Po zakończeniu gotowania całość pozostawiamy pod przykryciem na ok. 5-10 minut.

    UGOTOWANA KASZA (MASA RAZEM 800 GRAM), WCHŁANIA WTEDY:
    Całą użytą (2,5l.) do gotowania wodę, co następnie ułatwia formowanie i lepsze klejenie się tzw. mini chlebków. Do tego właśnie zestawu składników dodajemy suchą masę: 150 gram otrąb pszennych i dokładnie mieszamy łyżką. Otręby chłoną wówczas dużo wody, którą uzupełniamy wlewając ok. 0,5 litra (przegotowanej).

    DUŻĄ ŁYŻKĄ STOŁOWĄ NABIERAMY ZMIESZANĄ MASĘ TJ. KASZĘ WRAZ Z OTRĘBAMI:
    I z takiej objętości formujemy chleb tzw. cienkie mini chlebki (ugniatamy palcami). Kładziemy na papierze do pieczenia, którym uprzednio pokryliśmy powierzchnię blachy. Pieczemy w piekarniku (temp. 250oC przez ok. 50-60 minut) tj. do momentu uzyskania tzw. przyrumienienia.

    ISTOTNE:
    Wszelkie dodatki np. miód, rodzynki, wykluczone. Takie dodatki sprzyjają otyłości i cukrzycy typu 2.

    _______________________________________________________________________________________

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ciekawy przepis- czy mozna dodac troche zakwasu?bez tego chyba nie wyrasta nic i moze jest suchawy

      Usuń
    2. drugie pytanie:jakiej wielkosci sa foremki i do jakiej wysokosci je wypelnic- widzimy juz w piecu takie dobrze podrosniete chlebki. I znowu woda w ml ?zawsze jak jest tak to mam ciasto za rzadkie- piekarze doswiadczeni mowia by wszystko bylo w gramach bo objetosciowo to nie to samo i flap!!

      Usuń
  22. Wszystko wyszlo super , maz sie zachwyca , tylko co ztym papierem do pieczenia bo nie idzi go oderwac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy z jakiej firmy, na też na początku nie chciał się odrywać dopiero ten z firmy jan niezbędny okazał się strzałem w dziesiątkę.

      Usuń
  23. Chleb jest idealny !!! Nie ma co dodawać, ujmować...Dla mnie jest doskonały :) Dziękuję! Nie znam łatwiejszego i pyszniejszego przepisu na własny, orkiszowy chleb. Dzięki Wam poznałam zalety orkiszu....;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy bardzo i polecamy się na przyszłość :)

      Usuń
  24. Chleby wyszły Ci super !!! Ja też już od jakiegoś czasu piekę chleby i nie tylko, nie kupuję ze sklepu, bo to coś do niczego się nie nadaje... Pozdrawiam ;-))

    OdpowiedzUsuń
  25. Witam,jaki jest rozmiar foremek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ilość chleba wystarcza na zapełnienie trzech takich foremek
      LINK DO FOREMEK

      Usuń
  26. Wlasnie dzisiaj pierwszy raz upieklam ten chleb ale niestety nie jest taki jak powinien byc. Zakwas robilam sama i moze dlatego. Chleb jest do zjedzenia ale to nie to. Jednak nie poddaje sie i jutro znowu upieke. Wlasnie 1-sza faza jest w piekarniku i swiatelko zapalone. Jutro bedzie 2-ga faza i pieczenie. Napisze czy sie udal czy nie. Jezeli sie nie uda to robie drugi zakwas i na nim upieke.

    OdpowiedzUsuń
  27. Smak domowego chleb wynagradza cały trud jego zrobienia. I przynajmniej wiemy, co w nim się znajduje. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń