sobota, 11 maja 2013

SUPLEMENTY - KREATYNA

Wiadomo, że większość z osób intensywnie trenujących chce osiągać coraz to lepsze wyniki, podnosić większe obciążenia, lepiej rzeźbić ciało lub budować większe i doskonalsze mięśnie. Oczywiście tutaj z pomocą przychodzi dobra dieta i sumienny trening oraz coś co budzi dosyć spore kontrowersje czyli suplementy. Na wielu blogach ludzie wychwalają suplementy, na innych są im przeciwni, to samo widać w komentarzach. Zdania są podzielone. Sprawa jest prosta: kiedy spieramy się o odżywki białkowe, to na ich temat zawsze każdy ma coś do powiedzenia i jako takie pojęcie, ale co w przypadku gdybyśmy chcieli zacząć stosować np. kreatynę lub nitrobolon ? Kreatyna szczególnie wśród mężczyzn ćwiczących na siłowni urosła do rangi podstawowego suplementu, krąży wokół niej wiele mitów. Ktoś z was stosuje ? Ja właśnie skończyłem 6 tygodniowy cykl kreatyny cm3 firmy TREC, ale o efektach i wrażeniach później.. 



Teraz trochę teorii (źródło wikipedia)

"Kreatyna (kwas β-metyloguanidynooctowy) – organiczny związek chemiczny zawierający elementy strukturalne guanidyny i kwasu octowego. W organizmach zwierzęcych tworzy się w trakcie przemiany materii, występuje głównie w mięśniach i ścięgnach.




Ulega fosforylacji przy użyciu enzymu kinazy kreatynowej przechodząc w fosfokreatynę. Jest wykorzystywana do magazynowania i uwalniania energii niezbędnej do wielu procesów chemicznych zachodzących w komórkach, w tym do syntezy białek mięśniowych. Podwyższenie jej poziomu w organizmie jest stosowane do badania zdolności filtracyjnych nerek.
Kreatyna jest stałym składnikiem tkanki mięśniowej i odgrywa zasadniczą rolę w przemianach chemicznych powodujących skurcz mięśniowy. Kreatyna powstaje w organizmie człowieka z glicyny (kwas aminooctowy).
Glicyna reaguje w ustroju z argininą i wobec enzymu fermentu transaminacyjnego zamienia się na kwas guanidynooctowy czyli glukocyjaminę, z argininy tworzy się wówczas ornityna (która stymuluje wydzielanie hormonu wzrostu). Z glukocyjaminy w ustroju powstaje kreatyna.
Wytworzona kreatyna łączy się w tkankach z kwasem fosforowym tworząc kwas kreatynofosforowy (fosfagen), niezbędny do procesów życiowych w tkankach zwierzęcych.

Preparaty kreatynowe są uważane za najlepsze legalne środki anaboliczne stosowane przez osoby uprawiające sporty siłowe, gdyż dają bardzo duże przyrosty beztłuszczowej masy mięśniowej w relatywnie krótkim czasie. Ze względu na udział kreatyny w metabolizmie wysiłku fizycznego, preparaty te również wydatnie poprawiają siłę i wytrzymałość sportowców. Z powodu tych właściwości są powszechnie i wielokrotnie stosowane przez sportowców wyczynowych i amatorskich." 





Encyklopedyczny opis wrzuciłem dla osób bardziej dociekliwych , natomiast ostatnie parę zdań opisuje faktyczne pożądane działanie kreatyny. Teoria teorią jednak ja uczciwie stwierdzam , że żeby uzyskać jakiekolwiek efekty po stosowaniu kreatyny trzeba naprawę pilnować diety, treningu jak i jej dawkowania. Ten cykl był moim trzecim w karierze i przyznam się, że dopiero pierwszym poważnym. Ostatnie dwa miałem 7 i 5 lat temu gdy jako młodzik na siłowni naczytałem się w internecie o tym cud preparacie jakim jest legendarna kreatyna. Niestety w tamtych czasach ani nie pilnowałem diety, ani dawkowania. Trening też z czasem był coraz bardziej w kratkę co doprowadziło do tego. Przeszłością jednak nie ma się co przejmować dlatego chciałem zdać relację z "dorosłego" cyklu kreatynowego. Tym razem przestrzegałem swojej diety, treningi byłe regularne no i przez 6 tygodni nie piłem alkoholu i muszę przyznać , że kreatyna faktycznie działa. Efekty nie są jakieś zniewalające, ale jednak działa.

Działanie które mogę potwierdzić : 

- wzrost siły (zdecydowanie tak , gdzieś koło 2-3 tygodnia zauważyłem lekki skok siły , było to na poziomie dla przykładu z wyciskania na płasko 92 kg udało mi się przeskoczyć do 98 kg i ostatecznie na koniec cyklu do 100 kg , w poniedziałek będzie podejście do 102 kg, wiadomo cykl się już skończył więc myślę, że teraz przez jakiś czas siła utrzyma się na poziomie 100 - 102 kg bez spektakularnych skoków) 
- wzrost masy mięśniowej (raczej tak, chociaż trudno mi to stwierdzić gdyż nie mam diety na masę tylko bardziej staram się redukować tłuszcz, jednak jestem pewien , że przy diecie masowej przyrosty również będą zadowalające) 
- zwiększona wytrzymałość  (zdecydowanie tak , mięśnie wydają się wytrzymalsze i można sobie podczas treningu pozwolić na troszkę więcej) 
- lepsza regeneracja (zdecydowanie tak, kreatyna z jednej strony pozwala na intensywniejszy trening, a z drugiej strony nie miałem odczucia zakwasów, co czasem występowało po ostrych treningach)

Kreatyna jest dość moczopędna, a zaleca się spożywanie ok 3 litrów wody dziennie przy jej stosowaniu co w początkowym etapie jest dosyć uciążliwe. Ja przez pierwszy tydzień latałem co pół godziny do łazienki no i to mogę do minusów zaliczyć. Drugie co mogę zarzucić to słaba rozpuszczalność, ale to już kwestia indywidualna kreatyny jaką kupicie. 

Reasumując zgodzę się (oczywiście przy latach treningów , dobrej diety i suplementacji) że : "Kurczak , ryż i kreatyna zrobią z Ciebie ..


 Tutaj jeszcze polecam do przeczytania artykuł o faktach i mitach na temat kreatyny.
Powodzenia !!!!!

16 komentarzy:

  1. O dobrze napisane:) A tekst powyżej rozwalający:D

    OdpowiedzUsuń
  2. cała wiedza w jednym poście;) fajnie się czyta;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dałeś mi temat do namysłu;) Nie jestem bowiem zwolenniczką suplementów w postacie cudownie działających tabletek odchudzających, które dostepne są na rynku, zastanawiam się jednak nad takimi suplementami jak nitrobolon, kreatyna, czy L-karnityna... Co myślisz o tym trzecim? Ja nie potrafiłam wyrobić sobie zdania na temat tych trzech produktów. W sumie nadal nie wiem, czy warto, czy nie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o L-karnintynie czytałem już na wielu blogach i szczerze to się zastanawiałem ostatnio nad kupnem, chyba w przyszłym tygodniu kupię i przetestuje. Nitrobolon osobiście polecałbym raczej osobą w bardzo zaawansowanym stadium treningu :)

      Usuń
  4. Świetne zdjęcie :)
    OBSERWUJĘ
    szczera-szczera.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Witamy, witamy i zapraszamy do zapoznania się z ciekawą promocją za pośrednictwem naszego bloga, może akurat trafi w Twoje gusta:)

    Pozdrawiamy serdecznie i gratulujemy kreatywnego, rzetelnego i bardzo interesującego bloga;*:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam :) Chciałam tylko poinformować że blog został dodany do spisu na http://spisblogow.blogspot.com/

    Pozdrawiam x

    OdpowiedzUsuń
  7. Rzuca się w oczy :D

    www.testowanie-produktow.bloog.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wiedziałam, że kreatyna aż tak dobrze wpływa na rzeźbę mięśni. Jak uda mi się już uporać z kg, na pewno pomyślę o poważniejszym dbaniu o rzeźbę. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kreatyna wpływa pozytywnie na wytrzymałość. Jednak nieumiejętne jej stosowanie może negatywnie wpłynąć na organizm. Poza tym na rynku można spotkać wiele odmian kreatyny oraz firm, które ją produkują. Osobiście stosowałem kreatynę Olimpu - mogę polecić.

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny blog. Naprawdę, będę tu zaglądać. Przepisy...nie używam żadnych odżywek. Banany i masło orzechowe, fajne połączenie. Przy okazji. Napisałeś, że ryżu nie polecasz bo jest robi się ciapraty. Musisz kupić paraboliczny, ten nigdy się nie rozgotowuje.

    OdpowiedzUsuń
  11. Stosowałem i stosuje. :)
    Najbardziej polecam zwykły monohydrat kreatyny. :)

    healthfulhuman.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Kreatyna również nadaje się dla trenujących kobiet, o czym wiele z nich nie wie. Ciekawe informacje na ten temat równiez tutaj: http://www.jestemfit.pl/artykuly/suplementy/kreatyna-czy-powinna%C5%9B-stosowa%C4%87

    OdpowiedzUsuń
  13. A czy to nie jest takie dmuchanie siebie i swojego ciała?

    OdpowiedzUsuń
  14. Jaka najlepiej według Ciebie wybrać kreatyne ? Jablczan czy mono?

    OdpowiedzUsuń