środa, 15 lipca 2015

SPLIT I FBW Z CZYM TO SIĘ JE ? :)

Wielu z Was na pewno spotkało się podczas swoich poszukiwań w internecie na skrót FBW i SPLIT te dwa określenia dotyczą dwóch rodzajów treningów, które ogólnie postaram się przybliżyć niewtajemniczonym :) 



Split to nic innego jak klasyczny trening dzielony. Dlaczego dzielony? Bo jest podzielony na poszczególne partie mięśni. Plan treningowy układamy w ten sposób by raz w tygodniu trenować każdą grupę mięśni. Z reguły każdy spotkał się z takim planem będąc na siłowni z reguły takie plany są układane początkującym przez opiekunów na siłowni. Trening split możemy wykonywać w dwóch wariantach w zależności od tego ile mamy czasu na treningi. Pierwsza opcja to codzienny trening innej partii mięśni, a druga to łączenie danych grup mięśniowych tak by nie chodzić na siłownie codziennie i mieć czas na regenerację. Założenie treningu dzielonego to jak nazwa wskazuje "podzielenie" ciała na grupy mięśniowe i trenowanie każdej z nich w odmiennym dniu. Do klasycznych połączeń należą np. zestaw dyskotekowy poniedziałek klatka+bieceps, wtorek plecy+ triceps, środa barki+nogi. Połączenia są różne w zależności od planu treningowego, niektórzy robią np. klatkę z tricepsem albo plecy z nogami. Ważne jest by trzymać się założenia czyli podzielenia ciała na grupy i trenowania każdej raz w tygodniu. Duży nacisk w tym treningu położony jest też na regeneracje. Podczas treningu należy dać mięśniom konkretny wycisk natomiast potem jest dużo czasu na regenerację. Ja osobiście preferuję ten rodzaj treningu.

FBW - Full Body Workout czyli trening całego ciała. Trening ten jest właściwie przeciwieństwem Split`a bo polega na treningu całego ciała w trakcie jednej sesji treningowej. Oczywiście nie znaczy to, że trenujemy raz w tygodniu całe ciało :) Treningi również możemy podzielić na dni tygodnia ale składają się z podobnych ćwiczeń. W tym treningu najlepiej postawić na jak najwięcej ćwiczeń wielostawowych takich jak wyciskania, przysiady, wiosłowania, martwy ciąg. Ogólnie najlepiej brać żelastwo w dłoń i brać się za wielostawy :) Ćwiczenia układamy tak by ćwiczyć mięśnie chronologicznie czyli od największych do najmniejszych. Ogólnie plan musi być ułożony tak by na każdej sesji treningowej zrobić minimum dwa ćwiczenia na każdą partię ciała. 

To tyle wstępu na temat SPLIT i FBW w przyszłości postaram się zrobić posta na temat plusów i minusów tych treningów.

Tymczasem jutro wybieramy się na nowego terminatora z moim najlepszym motywatorem czyli Arnoldem :) 

Oglądaliście ? Trenujecie Split czy FBW ? 

Powodzenia !!

4 komentarze:

  1. ja stawiam na split, wtedy najlepiej mi się cwiczy :D

    OdpowiedzUsuń
  2. W moim przypadku również:) Chociaż znajomy namawia mnie na FBW może na jesień spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przy intensywnym treningu należy pamiętać też o odnowie biologicznej. Bez tego szybkie przemęczenie i zniechęcenie gwarantowane.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja z kolei chodzę na treningi funkcjonalne, gdzie całe moje ciało dostaje wycisk, nie tylko pod względem siłowym. Podejrzewam jednak, że jeśli już kiedyś wybiorę się na siłownie, to zacznę od FBW, żeby wzmocnić i rozwinąć równomiernie całe ciało, później zaś wybrałabym split :)

    OdpowiedzUsuń