piątek, 26 sierpnia 2016

Młodzież na siłowni - pierwsze treningi

Praktycznie każdy chłopak w okresie dojrzewania pojawia się pierwszy raz na siłowni. Jest to całkowice normalne gdyż w tym wieku warto sprawdzić jaki rodzaj aktywności nam odpowiada. Często nastolatki wybierają się za namową kolegów bądź by zaimponować płci przeciwnej. Niezależnie od tego jaki powód nimi kieruje warto wybrać się na siłownie i sprawdzić czy to "czujemy" 

Przed pierwszym treningiem czy też treningami warto pamiętać o paru rzeczach i odpowiednio przygotować się na siłownie tak by potem nie być zaskoczonym. 

Poniżej macie parę przydatnych postów o początkach w treningach i na siłowni ale w dlaszej części wpisu postaram się zrobić skrót dla leniwych :) 

1. Wybieramy rodzaj treningu czy będzie to SPLIT czy FBW informacje o tych treningach znajdziecie TUTAJ  Dla osób początkujących szczególnie nastolatków polecam zacząć od Splitu.

2. TUTAJ  - znajdziecie wpis o podstawach udanego treningu. Polecam przeczytać :) 

3. TUTAJ znajdziecie przewodnik początkującego na siłownię. Co ze sobą zabrać ? Jak się zachowywać ? Itp. Podstawy siłowni w pigułce. 

4. TEN wpis jest poświęcony bezpieczeństwu podczas treningu na siłowni. 



Poniżej wersja dla leniwych, początkujących pakerów :)
(chociaż jeżeli już na starcie jesteście leniwi to słabo to widzę :))

Moim zdaniem pierwsze wizyty na siłowni warto rozpocząć w wieku 14-15 lat oczywiście po wcześniejszej konsultacji z lekarzem. Istotny jest fakt, że w tym wieku każdy może mieć trochę inną budowę ponieważ dojrzewanie przebiega inaczej u każdego. Dlatego jak pisałem wcześniej najlepiej bedzie porozmawiac z lekarzem rodzinnym. Jeśli wszystko jest ok i wybieramy się na pierwszy trening to pamiętajmy o paru zasadach. Większość z nich znajdziecie w linkach powyżej :) 

1. Rozgrzewka to podstawa !! - pamiętajcie o tym za każdym razem. Początkowo wystarczy jakies 5 - 10 min na rowerku badź orbitreku plus wymachy ramion i rozgrzanie partii mięśni, która zaczynamy trenować. Po czym poznać swieżaków na siłowni ? Zaraz po wyjściu z szatni lecą robić wyciskanie klatkę na płaskiej ławeczce :) 



2. Odpowieni dobór ćwiczeń - zestaw dyskotekowy klatka + biceps będzie królował na początku ale warto od samego na starcie zaopatrzyć się w atlaś ćwiczeń i trenować wszystkie partie mięśni, a w szczególności nogi! Większość osób początkujących na siłowni w ogóle nie trenuje tej partii mieśni. Najlepiej bedzie wybrać sobie parę ćwiczeń na każdą partię mięśni i wszystkie przestestować. Dzięki czemu będziemy wiedzieć, które ćwiczenia lepiej nam pasują. Każdy organizm jest inny i najlepiej metodą prób i błędów dostosować odpowiedni zestaw dla siebie. Najlepiej w razie wątpliwości podpytać trenera na siłowni. Na początku unikajmy porad kolegów z sali bo czasami mogą być nie do końca trafne.

3. Odpowieni dobór obciążeń - pierwsze dwa trzy miesiące jak nie dłużej radze poświęcić na szlifowanie techniki i stworzenie dobrego planu treningowego. Na zwiększanie obciążeń jeszcze przyjdzie czas. Wiadomo, że każdy lubi pobijać własne rekordy i zwiększać obciążenia ale nie możemy tego robić kosztem słabej techniki. Na początek dobierzmy takie obciążenie by bez problemu wykonać 20 -30 powtórzeń danego ćwiczenia.

4. Dieta - Ten punkt powinien być właściwie na pierwszym miejscu. Ponieważ dobra dieta to podstawa zdrowej sylwetki. Na temat diety znajdziecie dużo informacji na blogu.

5. Suplementacja - nie jestem przeciwnikiem suplementacji ale w przypadku początkujących nastolatków jestem stanowczo na NIE! nie raz byłem świadkiem jak chłopaki po drugim trzecim treningu zamawiali kreatyny, białka, gainery, przedtreningówki, potreningówki bo naczytali się w internecie jakiś bzdur i liczyli na szybkie efekty. W przypadku białka i kreatyny bez połączenia z odpowiednią dietą i odpoczynkiem oraz planem treningowym nie będzie żadnych efektów oprócz pieniędzy wyrzuconych w błoto. Natomiast gainer może spowodować, że zaleje was tłuszcz szczególnie na brzuchu. Unikajcie wszelkiego typu cud preparatów obiecujących szybkie efekty i niewyobrażalne przyrosty masy. To wszystko to internetowe bzdury jak ta :)



6. Zdrowy rozsądek - początkujący adept treningów siłowych ze wszystkich stron będzie atakowany sprzecznymi informacjami. Dlatego warto zachować zdrowy rozsądek. Wiele informacji, które do Was dotrą może być wyssanych z palca. Najlepiej w takich przypadkach sprawdzać wszystkie teorie w wielu źródłach, zapytać trenera albo sięgnąć do fachowej literatury. Jeśli jakiś kolega z siłowni (szczególnie taki, który nie ma atletycznej budowy) podrzuci Wam jakiś trick warto sprawdzić to w wielu źródłach przed przystąpieniem do działania.


Powodzenia w pierwszych treningach ! W razie pytań i wątpliwości piszcie śmiało :)